Inspiratie
Natascha Wijnen
Technologie leren met wind tegen
Experimenteren met online samenwerkingstools met je klanten, hoe doe je dat? Graag deel ik met je hoe mijn klanten en ik nieuwe online technologie leren om samen te werken. Daarbij lees je ook het toepasselijke advies van mijn dochter van veertien voor als het niet zo gaat als je wilt.
Traan
Om eerlijk te zijn moest ik een traantje laten bij de laatste persconferentie van Rutte en De Jonge, toen zij voor de tweede keer een gedeeltelijke lockdown aankondigde. Voor verschillende klanten stonden trainingen gepland die ik op locatie zou uitvoeren, uiteraard conform de RIVM richtlijnen. En ik zag die avond van de persconferentie al mijn harde werken van de afgelopen maanden als sneeuw voor de zon verdwijnen. Mijn klanten gaan zeker net als bij de vorige lockdown alles annuleren of verplaatsen, toch?
Onverwachte wending
Wat er in de dagen na de persconferentie gebeurde was opvallend. Bij de eerste intelligente lockdown cancelden en verplaatsten mijn klanten massaal de trainingen. Maar nu wilden mijn klanten de digitale variant van hun training!
Toen ik tijdens de eerste lockdown voorstelde om Zoom, teams en andere online tools te gebruiken, kreeg ik bij mijn klanten weinig gehoor of was het ingewikkeld dit met hen te organiseren. Na een half jaar ‘verplicht’ thuiswerken zijn mijn klanten nu gewend aan deze technologie en beseffen ze dat ze zichzelf en hun team ook online kunnen ontwikkelen.
Online samenwerkingstools
Dus ik studeer me een slag in de rondte om online samenwerkingstools te beheersen, waarmee ik online kan trainen en coachen. Ik werkte al een paar jaar met Zoom, maar nu ging ik aan de MS Teams, Mentimeter en Padlet. Het laatste instrument waarmee ik ging experimenteren was Miro. Miro is een groot online whiteboard waarop je samen onder meer kunt brainstormen. Ik vond een aantal klanten bereidwillig om Miro te gebruiken bij een training.
Experiment en leervergunning
Bij aanvang van één van die online trainingen met Miro wilde ik de continue ontwikkelmindset van mijn deelnemers stimuleren. Omdat Miro nieuw was voor de hele groep, vroeg ik de deelnemers om geduld te hebben met zichzelf en de anderen. Wij zijn tenslotte aan het experimenteren en innoveren. Gun jezelf een leervergunning en vertel het als iets je nog niet helemaal lukt, dan helpen we elkaar.
De betreffende groep begon voortvarend met de nieuwe technologie, maar na twee uur werken zei een van de deelnemers opeens: ”ik heb al twee uur geen beeld en ik baal ervan, we gaan er nu mee stoppen, allemaal!”. Aangezien het een beslisser was, zijn we gestopt met het systeem. Ik heb mijn scherm met de groep gedeeld om toch verder te kunnen werken.
De tegenwind
Na afloop van de training, zat ik met mijn dochter van veertien de dag door te nemen. Ik vertelde haar dat er een deelnemer zo geïrriteerd was, dat hij het hele leerproces stopzette.
Ze zei tegen me: “Mamma, het is net als fietsen met tegenwind. Als ik op de fiets zit en ik heb wind tegen, dan kom ik soms maar een heel klein stukje vooruit. En dan denk ik, dat is toch een klein stukje en met elke keer een klein stukje kom ik toch uiteindelijk waar ik zijn wil, op school. Dus jij hebt nu ook een eerste stukje gedaan met de nieuwe technologie met die groep”. Ze gaf me een knuffel.
Ik denk terug aan de persconferentie van de eerste intelligente lockdown en bedenk wat een ‘stukjes’ mijn klanten en ik qua technologie-adaptie al ‘gefietst hebben’. Zoveel zelfs dat we deze experimenten zijn aangegaan en zijn blijven werken aan teamontwikkeling en wendbaarheid. En ik voel me trots, trots op de wijze woorden van mijn dochter, trots op mijn klanten en trots op mezelf.
Vond je dit interessant? We hebben een mooie masterclass over Wendkracht gemaakt. Die kun je hier voor maar 60,- aanschaffen.
Meer inspiratie?
Gemiddeld 1x per maand houden we je op de hoogte van onze activiteiten en ontvang je inspirerende artikelen, interviews en filmpjes over (persoonlijk) leiderschap, Innovatief organiseren en organisatieontwikkeling.
Gratis in je inbox!